سایت چادگان

پیامبر و اهل بیت منادی وحدت/ اگر دوستدار ترویج مکتب اهل بیت هستید وحدت را حفظ کنید

کدخبر: 36233
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ در ساعت ۶:۱۰ ب.ظ

پایگاه تحلیلی خبری و اطلاع رسانی چادگان حجت الاسلام محسن ابراهیمی، استاد حوزه علمیه/ پیامبر گرامی اسلام که برای نجات تمام بشریت مبعوث شدند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند به این مهم نائل آیند.

ایشان برای هدایت انسان ها تمام سختی ها و ناملایمتی ها را تحمل کردند و گرفتاری ها را به جان خریدند، اگر ما به دقت، به سیره ی ائمه اطهار علیهم السلام بنگریم این از خود گذشتگی را در زندگی آن ها نیز می بینیم تا جایی که جان و مال و اهل بیت خود را فدای هدایت و نجات بشریت کردند.

اگر واقعه ی شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها اتفاق می افتد و حضرت جان خود را فدا می کنند برای این است که انحرافی در اسلام به وجود نیاید و عَلَم هدایت یعنی امیرالمومنین علیه السلام بتواند هدایت گری نماید و کشتی نجاتی برای به ساحل رساندن همه انسان ها از امواج خروشان دریای پر تلاطم زندگی باشند.

یک مورد از خود گذشتگی های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام امر مهم وحدت است که برای هدایت انسان ها به مسئله ی وحدت تاکید و خود نیز بر آن پایبند بودند، لذا برای روشن شدن موضوع بر چند مورد از کلام سیره ی نبی مکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام اشاره می نمایم.

۱) وقتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از جنگ تبوک باز می گشتند عده ای از منافقین که در سپاه حضرت بودند تصمیم به ترور حضرت می گیرند، آنها در یک عقبه ی کوهستان کمین می کنند تا نقشه ی خود را اجرایی نمایند نبی مکرم از نقشه ی شوم آن ها آگاه و به وسیله حذیفه آن ها را از خود دور می نمایند اما آن چه که مهم است این نکته ی اساسی است که پیامبر حذیفه را از فاش کردن نام منافقین که قصد جان پیامبر را کرده بودن نهی می کنند.

۲)  امام جواد علیه اسلام در مناظره با یحیی بن اکثم وقتی یحیی روایت جعلی در فضیلت خلفای راشدین نقل می کند امام بدون اهانت و حتی در بعضی موارد احترام به خلفاء با استدلال آن روایت را رد می نمایند، از جمله وقتی یحیی روایتی از پیامبر نقل می کند که پیامبر فرموده اند: ابو بکر و عمر سید پیران اهل بهشت هستند.

امام نهم علیه اسلام بدون اهانت می فرمایند: روایت درست نیست چون در بهشت همه جوان هستند و انسان پیری وجود ندارد و حتی در مواردی حضرت قبل از این که استدلالی بر رد سخن او بیاوردند می فرمایند: من فضیلت ابوبکر یا عمر را نفی نمی کنم بعد اشاره به جواب خود می فرمایند:

۳) معاویه بن وهب می گوید به امام صادق – علیه السلام – عرض کردم: رفتار درست و شایسته ی ما با اقوام و آنان که با آنها معاشرت می کنیم در حالی که شیعه نیستند چیست؟

امام – علیه السلام – فرمودند: به پیشوایان خود نگاه کنید و از آنان پیروی کنید، آن گونه که آنان رفتار می کنند شما نیز همان طور رفتار کنید، به خدا سوگند آنان به عیادت بیماران غیرشیعه شان می روند و بر جنازه هایشان حاضر می شوند و به سود و ضرر آنها [هرچه حق باشد] گواهی می دهند و امانت های آنان را به آنها بر می گردانند.

معنای وحدت در کلام بزرگان به همین معنا می باشد که امام صادق علیه السلام به آن اشاره فرمودند: یعنی همه ی مسلمانان اعم از شیعه و سنی با هم و در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده و به عیادت آن ها بروند در مشکلات به آن ها کمک کنند دشمنی ها را کنار بگذارند واگر کسی صادقانه ادعا می کند پیرو و شیعه ی اهل بیت علیهم السلام می باشد و خود را دل داده ی مکتب امیر المومنین علیه السلام می داند، کسانی را که از عَلَم هدایت و شهر علم جدا افتاده اند را در این شهر وارد نمایند و علم هدایت را به آن ها نشان دهند و همانند اهل بیت علیهم اسلام برای نجات آن ها از هیچ کوششی فرو گزاری ننمایند.

لازم به ذکر است معنای وحدت دست کشیدن از عقائد و مکتب خود نیست و اگر فضای مناسب به خاطر وحدت و دوری از اهانت ایجاد شود به صورت آزاد تری عقائد شیعه بیان می شود و به دور از فضا سازی کرسی های مناظره بین شیعه و سنی مطرح می شود.

هر چند متاسفانه عده ای جاهل و دور افتاده از مذهب شیعه به نام شیعه و اهل بیت علیهم السلام با دامن زدن به اختلافات و اهانت به مقدسات اهل سنت زمینه را برای مطرح کردن مذهب شیعه و اسلام راستین در بین مذاهب دیگر از بین می برند و بهترین دلیل بر باطل بودن روش آن ها بعد از دلالت سیره ی اهل بیت علیهم السلام حمایت دشمنان ثابت شده ی و قسم خورده ی اسلام از آن هاست.

در آخر از همه در خواست عاجزانه دارم برای رسیدن به هدف های والای انسانی که فقط به وسیله ی مکتب اهل بیت علیهم السلام امکان پذیر می باشد، وحدت خود را حفظ  و از هر گونه اختلافی که مضر به اهداف والای چهار ده نور مقدس می باشد پرهیز نمایند.

انتهای پیام/چ