ئیس دانشگاه تهران، شهید سلیمانی را یک الگوی ناب برای مدیریت جهادی دانست و گفت: سبک مدیریتی شهید سلیمانی یک سبک قابل تقلید صرف و قابل کپی‌برداری نیست بلکه باید اصیل بودن و خالص بودن رفتارها به عنوان روح در کالبد مکتب شهید سلیمانی مورد عنایت ویژه قرار گیرد و افراد الگوگیرنده باید کارکردهای مدیریتی را با یک خرد معنوی، درونی کنند.

جان‌فدا| سبک مدیریتی شهید سلیمانی  قابل تقلید صرف و کپی‌برداری نیست

به گزارش گروه دانشگاه چادگان به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران،  سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست اساتید بسیجی در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران، افزود: اینگونه نیست که فکر کنیم کپی‌برداری ظاهری از هر اقدامی که شهید سلیمانی انجام می‌داد، می‌تواند ما را در زمره ادامه‌دهندگان راه شهید سلیمانی قرار دهد؛ بلکه برای الگوبرداری راستین از ایشان باید اولاً اصیل بودن به معنی کار با تمام وجود و با اعتقاد و همچنین خالص بودن به معنای خلوص نیت و رفتارهای صادقانه را در خودمان نهادینه کنیم. وی با بیان اینکه اخلاص مهمترین ویژگی شهید سلیمانی بود، افزود: نوع مدیریت ایشان مدیریت خالصانه بود. رهبری و مدیریت شهید سلیمانی، اصیل و خالص بود یعنی با تمام وجود در محل کار و در میدان حاضر می‌شد و اگر با کسی تعامل داشت، با خلوص نیت و صادقانه رفتار می‌کرد. بنابراین لازمه اینکه سبک مدیریتی شهید سلیمانی به کار گرفته شود این است که دو مؤلفه اصالت و خلوص به کار گرفته شود. رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اصالت مدیریت شهید سلیمانی به عشق به کار بر می‌گردد. لازمه با تمام وجود محشور بودن با کار، هدفمند بودن است. شهید سلیمانی تمام وجود خود را درون کار می‌دید و برای رسیدن به موفقیت، صادقانه کار می‌کرد. بنابراین کپی‌برداری صرف از الگوی شهید سلیمانی و تکرار همان مصداق‌های رفتاری بدون توجه به روح کلی حاکم بر آن، نتیجه لازم را نمی‌دهد.  مقیمی با اشاره به ویژگی ولایتمداری شهید سلیمانی، اظهار کرد: برخی افراد که ادعای ولایتمداری دارند، خیلی اوقات به جای اینکه باری را بردارند، باری به دوش رهبری اضافه می‌کنند. برخی هم مرتب اسم ولایتمداری را می‌آورند، ولی بجای پر بار نمودن و ایجاد ارزش‌افزوده برای حاکمیت ولایت فقیه، از رهبری هزینه می‌کنند. اما ولایتمداری شهید سلیمانی به گونه‌ای بود که در حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌های خود همواره اقداماتش به گونه‌ای بود که دست حاکمیت را در مواجهه با دشمنان پر نگه می‌داشت و مایه اطمینان خاطر رهبری بود. وی افزود: برخی فکر می‌کردند که موفقیت حاصله در سیاست خارجی بخاطر مهارت سیاسی خودشان و لبخند به غرب است، اما واقعیت این است که آنچه دست ما را در مذاکرات با غرب پر نگه می‌داشت و جمهوری اسلامی ایران را در جایگاه یک قدرت برابر و حتی دست برتر قرار می‌داد، دستاوردهای شهید سلیمانی در موازنه قدرت منطقه‌ای و جهانی بود. مقیمی با تاکید بر اینکه ما به عنوان یک پایگاه عقیدتی به ولایت نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تفاوت ولایتمداری شهید سلیمانی با آنها که از ولایتمداری فقط یک عنوان را بر زبان می‌رانند، این است که شهید سلیمانی در جایگاه یک فرمانده مقتدر و با صلابت، مطیع بود و در مقابل رهبری از خودش اجتهاد نمی‌کرد، این در حالی بود که از قدرت تحلیل‌گری بالایی برخوردار بود و شخصیت بله قربان گویی نداشت. شهید سلیمانی نماد ولایتمداری راستین است و تراز ولایتمداری را نشان می‌دهد؛ چراکه او در عین اینکه یک آدم مستقلی بود ولی وقتی در مقابل ولایت قرار می‌گرفت بی چون و چرا اطاعت می‌کرد و یک حرارت و اشتیاق طرفینی بین ایشان و رهبری هویدا بود. بنابراین ولایتمداری یعنی اینکه در برابر تصمیمات رهبر و ولی امر خود دست به اجتهاد نزنی و با بهانه‌های مختلف و تحلیل‌های نادرست، از اطاعت رهبری سرپیچی نکند. نویسنده کتاب “رهبری اخلاص‌مدار”، با طرح این سوال که “رفتارهای سازمانی ما چقدر در تراز سبک رفتاری شهید سلیمانی است و چقدر نمره تراز شهید سلیمانی را کسب می‌کنیم؟ ” اظهار کرد: قطعاً در این زمینه نمره‌مان بالا نیست. اگر می‌توانستیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که در هر کجا کار می‌کنیم افرادی ولو اندک را که عشق به کار دارند را بسیج کنیم – اصلاً تعداد هم مهم نیست – تا کار را جلو ببریم، آنگاه ادامه‌دهنده راه شهید سلیمانی هستیم. ایشان پیروانش گلچین شده بودند. رئیس دانشگاه تهران، مهمترین راه برای رهایی یافتن از گردباد فتنه‌ها را توجه و معیار قرار دادن ولایت دانست و تاکید کرد: وقتی ما داریم در حاکمیت ولایت زندگی می‌کنیم، نباید در اجرای فرامین رهبری تردید به خودمان راه دهیم و نمی‌توانیم مرتب از جانب خودمان اجتهاد کنیم. ولایتمداری چیزی بالاتر از صرف قبول داشتن رهبر است. ولایت مداری شعار نیست، بلکه اعتقاد (باور داشتن) و عمل کردن است. مدّعیان ولایت‎مداری فراوانند، امّا ولایت‌مداران واقعی کم و اندک هستند. ولایت‌مداران اصیل کسانی هستند که در قول و فعل، در بیان و رفتار و نیز در زبان و در دل، ولایت‌پذیر هستند و همواره اطاعت از ایشان را وظیفه خود می‌‌دانند. وی افزود: امّا بی‌بصیرتی، پیروان ولایت را از ولیّ خدا جدا می‌کند، چنان‌که در جنگ جمل افرادی را می‌بینیم که مدّعی پذیرش حکومت امام علی (ع) بودند، امّا با همه شناختی که از فضائل و مقام معنوی آن حضرت داشتند، در حقّانیّت و مشروعیّت این جنگ دچار تردید شدند. از این رو، به امیرالمؤمنین (ع) گفتند: ما را به جایی بفرست که یقین داشته باشیم با کفّار می‌جنگیم. امروز طرف مقابل ولایت کیست؟ کمی بصیرت نیاز است که براحتی پی ببری یک فوتبالیست همیشه عصبانی و طلبکار و بی‌سواد که حاضر است برای دست دادن با یک سیاستمدار اروپایی تا کمر خم شود یا یک هنرپیشه خودخواه و بی‌مسئولیت یا یک خبرنگار غرق در شهوت شهرت، یا یک فرد مصیبت‌دیده انتقام‌جو دارای چه وزن سیاسی و اجتماعی است که بخواهد در تقابل ولایتمدارانی همچون شهید سلیمانی قرار گیرد. استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه شهید سلیمانی از هوش فرهنگی ممتازی برخوردار بود، گفت: ما در تمدن ایرانی قبل و بعد از اسلام، فرماندهان بزرگ زیادی داشته‌ایم اما شاید تاریخ تمدنی ایران چنین فرماندهی را به خود ندیده است که با نبوغ و هوش فرهنگی فوق‌العاده خود افراد از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را در زیر چتر فرماندهی واحد و منحصر بفرد خود مدیریت کرده باشد. شهید سلیمانی چطور افرادی را از ملیت‌های مختلف از ایران، افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه، عراق و یمن که خیلی از آنها حتی زبان همدیگر را هم نمی‌فهمند، به گونه‌ای دور هم جمع کرد که عاشقانه زیر یک چتر با همدیگر فعالیت می‌کنند. وی افزود: پروژه امت‌سازی شهید سلیمانی عامل اصلی نگرانی آمریکا و استکبار جهانی بود. با عقلانیت جوهری که شهید سلیمانی در مقابل عقلانیت ابزاری استکبار بکار گرفته بود، اصالت مرزهای جغرافیایی را از بین برد و به جای مرزهای تصنعی، به ارزش‌ها و عقیده اصالت داد و همین باعث وحشت استکبار شده بود.به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست اساتید بسیجی در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران، افزود: اینگونه نیست که فکر کنیم کپی‌برداری ظاهری از هر اقدامی که شهید سلیمانی انجام می‌داد، می‌تواند ما را در زمره ادامه‌دهندگان راه شهید سلیمانی قرار دهد؛ بلکه برای الگوبرداری راستین از ایشان باید اولاً اصیل بودن به معنی کار با تمام وجود و با اعتقاد و همچنین خالص بودن به معنای خلوص نیت و رفتارهای صادقانه را در خودمان نهادینه کنیم. وی با بیان اینکه اخلاص مهمترین ویژگی شهید سلیمانی بود، افزود: نوع مدیریت ایشان مدیریت خالصانه بود. رهبری و مدیریت شهید سلیمانی، اصیل و خالص بود یعنی با تمام وجود در محل کار و در میدان حاضر می‌شد و اگر با کسی تعامل داشت، با خلوص نیت و صادقانه رفتار می‌کرد. بنابراین لازمه اینکه سبک مدیریتی شهید سلیمانی به کار گرفته شود این است که دو مؤلفه اصالت و خلوص به کار گرفته شود. رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اصالت مدیریت شهید سلیمانی به عشق به کار بر می‌گردد. لازمه با تمام وجود محشور بودن با کار، هدفمند بودن است. شهید سلیمانی تمام وجود خود را درون کار می‌دید و برای رسیدن به موفقیت، صادقانه کار می‌کرد. بنابراین کپی‌برداری صرف از الگوی شهید سلیمانی و تکرار همان مصداق‌های رفتاری بدون توجه به روح کلی حاکم بر آن، نتیجه لازم را نمی‌دهد.  مقیمی با اشاره به ویژگی ولایتمداری شهید سلیمانی، اظهار کرد: برخی افراد که ادعای ولایتمداری دارند، خیلی اوقات به جای اینکه باری را بردارند، باری به دوش رهبری اضافه می‌کنند. برخی هم مرتب اسم ولایتمداری را می‌آورند، ولی بجای پر بار نمودن و ایجاد ارزش‌افزوده برای حاکمیت ولایت فقیه، از رهبری هزینه می‌کنند. اما ولایتمداری شهید سلیمانی به گونه‌ای بود که در حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌های خود همواره اقداماتش به گونه‌ای بود که دست حاکمیت را در مواجهه با دشمنان پر نگه می‌داشت و مایه اطمینان خاطر رهبری بود. وی افزود: برخی فکر می‌کردند که موفقیت حاصله در سیاست خارجی بخاطر مهارت سیاسی خودشان و لبخند به غرب است، اما واقعیت این است که آنچه دست ما را در مذاکرات با غرب پر نگه می‌داشت و جمهوری اسلامی ایران را در جایگاه یک قدرت برابر و حتی دست برتر قرار می‌داد، دستاوردهای شهید سلیمانی در موازنه قدرت منطقه‌ای و جهانی بود. مقیمی با تاکید بر اینکه ما به عنوان یک پایگاه عقیدتی به ولایت نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تفاوت ولایتمداری شهید سلیمانی با آنها که از ولایتمداری فقط یک عنوان را بر زبان می‌رانند، این است که شهید سلیمانی در جایگاه یک فرمانده مقتدر و با صلابت، مطیع بود و در مقابل رهبری از خودش اجتهاد نمی‌کرد، این در حالی بود که از قدرت تحلیل‌گری بالایی برخوردار بود و شخصیت بله قربان گویی نداشت. شهید سلیمانی نماد ولایتمداری راستین است و تراز ولایتمداری را نشان می‌دهد؛ چراکه او در عین اینکه یک آدم مستقلی بود ولی وقتی در مقابل ولایت قرار می‌گرفت بی چون و چرا اطاعت می‌کرد و یک حرارت و اشتیاق طرفینی بین ایشان و رهبری هویدا بود. بنابراین ولایتمداری یعنی اینکه در برابر تصمیمات رهبر و ولی امر خود دست به اجتهاد نزنی و با بهانه‌های مختلف و تحلیل‌های نادرست، از اطاعت رهبری سرپیچی نکند. نویسنده کتاب “رهبری اخلاص‌مدار”، با طرح این سوال که “رفتارهای سازمانی ما چقدر در تراز سبک رفتاری شهید سلیمانی است و چقدر نمره تراز شهید سلیمانی را کسب می‌کنیم؟ ” اظهار کرد: قطعاً در این زمینه نمره‌مان بالا نیست. اگر می‌توانستیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که در هر کجا کار می‌کنیم افرادی ولو اندک را که عشق به کار دارند را بسیج کنیم – اصلاً تعداد هم مهم نیست – تا کار را جلو ببریم، آنگاه ادامه‌دهنده راه شهید سلیمانی هستیم. ایشان پیروانش گلچین شده بودند. رئیس دانشگاه تهران، مهمترین راه برای رهایی یافتن از گردباد فتنه‌ها را توجه و معیار قرار دادن ولایت دانست و تاکید کرد: وقتی ما داریم در حاکمیت ولایت زندگی می‌کنیم، نباید در اجرای فرامین رهبری تردید به خودمان راه دهیم و نمی‌توانیم مرتب از جانب خودمان اجتهاد کنیم. ولایتمداری چیزی بالاتر از صرف قبول داشتن رهبر است. ولایت مداری شعار نیست، بلکه اعتقاد (باور داشتن) و عمل کردن است. مدّعیان ولایت‎مداری فراوانند، امّا ولایت‌مداران واقعی کم و اندک هستند. ولایت‌مداران اصیل کسانی هستند که در قول و فعل، در بیان و رفتار و نیز در زبان و در دل، ولایت‌پذیر هستند و همواره اطاعت از ایشان را وظیفه خود می‌‌دانند. وی افزود: امّا بی‌بصیرتی، پیروان ولایت را از ولیّ خدا جدا می‌کند، چنان‌که در جنگ جمل افرادی را می‌بینیم که مدّعی پذیرش حکومت امام علی (ع) بودند، امّا با همه شناختی که از فضائل و مقام معنوی آن حضرت داشتند، در حقّانیّت و مشروعیّت این جنگ دچار تردید شدند. از این رو، به امیرالمؤمنین (ع) گفتند: ما را به جایی بفرست که یقین داشته باشیم با کفّار می‌جنگیم. امروز طرف مقابل ولایت کیست؟ کمی بصیرت نیاز است که براحتی پی ببری یک فوتبالیست همیشه عصبانی و طلبکار و بی‌سواد که حاضر است برای دست دادن با یک سیاستمدار اروپایی تا کمر خم شود یا یک هنرپیشه خودخواه و بی‌مسئولیت یا یک خبرنگار غرق در شهوت شهرت، یا یک فرد مصیبت‌دیده انتقام‌جو دارای چه وزن سیاسی و اجتماعی است که بخواهد در تقابل ولایتمدارانی همچون شهید سلیمانی قرار گیرد. استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه شهید سلیمانی از هوش فرهنگی ممتازی برخوردار بود، گفت: ما در تمدن ایرانی قبل و بعد از اسلام، فرماندهان بزرگ زیادی داشته‌ایم اما شاید تاریخ تمدنی ایران چنین فرماندهی را به خود ندیده است که با نبوغ و هوش فرهنگی فوق‌العاده خود افراد از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را در زیر چتر فرماندهی واحد و منحصر بفرد خود مدیریت کرده باشد. شهید سلیمانی چطور افرادی را از ملیت‌های مختلف از ایران، افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه، عراق و یمن که خیلی از آنها حتی زبان همدیگر را هم نمی‌فهمند، به گونه‌ای دور هم جمع کرد که عاشقانه زیر یک چتر با همدیگر فعالیت می‌کنند. وی افزود: پروژه امت‌سازی شهید سلیمانی عامل اصلی نگرانی آمریکا و استکبار جهانی بود. با عقلانیت جوهری که شهید سلیمانی در مقابل عقلانیت ابزاری استکبار بکار گرفته بود، اصالت مرزهای جغرافیایی را از بین برد و به جای مرزهای تصنعی، به ارزش‌ها و عقیده اصالت داد و همین باعث وحشت استکبار شده بود. پایان پیام/

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید