آیین رونمایی از دو کتاب «نماد امید و مقاومت» و «از قنات ملک تا بغداد» عصر چهارشنبه 13 دی‌ماه و با حضور جمعی از خانواده معزز شهدای امنیت، اساتید، نویسندگان و تصویرگران در سالن کوثر دانشکده رسانه فارس برگزار شد.

مراسم تشییعی که ایده نگارش کتاب شد

باشگاه خبرنگاران توانا| طناز آقا محمد اصفهانی: در این آیین، «روح‌الله اژدری» نویسنده کتاب «از قنات ملک تا بغداد» با تسلیت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، تشییع پیکر وی در کرمان را نقطه عطف نگارش این کتاب دانست و گفت: «برای مراسم تشییع سردار سلیمانی به کرمان رفته بودم که همان‌جا تصمیم گرفتم در حد توان خود کاری درباره ایشان انجام دهم تا ماندگار شود. این تصمیم را زمانی گرفتم که به دلیل سیاست‌های دفاع برون‌مرزی جمهوری اسلامی شرایط ویژه‌ای در کشور حاکم شده بود.»

  اژدری درباره تلاش‌های مخالفان جمهوری اسلامی در روزهای پس از شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: «در آن زمان آمریکا، اسرائیل و عربستان تلاش می‌کردند که به‌اصطلاح، علیه سیاست‌های برون‌مرزی ایران جوسازی و جنگ روانی به وجود آورند و این امر در داخل کشور هم بسیار مؤثر بود. نمونه آن، تکرار شعار نه غزه نه لبنان بود که بعد از فتنه 88، دوباره مطرح می‌شد و یک روشنگری در این زمینه نیاز بود. از سوی دیگر من بر حوزه فعالیتی و عملکرد حاج قاسم در محور مقاومت بسیار تأکید داشتم و تبیین آن را برای روشنگری درباره آن فضای پرتنش بعد از شهادتشان، مفید می‌دانستم و در واقع، این نقطه آغازین و شکل‌گیری ایده این کتاب بوده است.» نبود منابع دست اول؛ بزرگ‌ترین سختی نگارش کتاب اژدری درباره سختی‌های نوشتن کتاب «از قنات ملک تا بغداد» بیان کرد: «زمانی که ایده نوشتن این کتاب را با دوستان در دانشگاه شیراز مطرح کردیم، این‌کار را بسیار سخت و مشکل قلمداد کردند و معتقد بودند که چون منابع دست اولی درباره سردار وجود نداشت انجام این امر بسیار سخت خواهد شد.» وی ادامه داد: «من به‌شخصه اعتقاد داشتم که این منابع را باید خودمان تولید کنیم و حدوداً یک سال را صرف جمع‌آوری مطالب درباره حاج قاسم سلیمانی کردیم. در این میان به‌مرور کتاب‌های جدید، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی بیان و نوشته شد که برخی از آن‌ها را هم مورد استفاده قرار دادیم.» این نویسنده در ادامه افزود: «با کنگره‌های بین‌المللی هم که در این دو سه سال، در مورد سردار سلیمانی و محور مقاومت برگزار شد همکاری کردیم. شخصاً مقاله‌ای به‌عنوان «تبیین نظری تفاوت شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی با رهبران کاریزماتیک سکولار جهان» در کنگره بین‌المللی گام دوم انقلاب مکتب حاج قاسم سلیمانی که در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد، ارائه کردم که پذیرفته شد. مجموعه این مطالب باعث شکل‌گیری یک مجموعه کاملی شد که زمینه کار ما را شکل داد.» اژدری بیان کرد: «در منابع خارجی هم به گزارش‌های و مقالات و مطالبی در بنیادهای راهبردی آمریکا و در حوزه جنگ، ژئوپلیتیک، مسائل امنیتی و سیاسی را گردآوری و ترجمه کردیم. همچنین سعی کردیم هر روزنامه سیاسی و مهمی که در روسیه، فرانسه و آمریکا درباره سردار سلیمانی بود، گردآوری کنیم؛ اما به‌هرحال، می‌دانیم که این اطلاعات، بازهم کامل نیست و تلاش می‌کنم تا در چاپ‌های بعدی کتاب، آن را کامل‌تر کنم.» اژدری در پایان نیز اعلام کرد که کتاب خود را به خانواده حاج قاسم سلیمانی تقدیم خواهد کرد. پایان پیام/

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید