رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: در حال حاضر مسائل اجتماعی، مهم‌ترین مسئله کشور است و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید مسئله اصلی استانداران و فرمانداران باشد.

معاون وزیر کشور: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مسئله اصلی استانداران باشد

به گزارش چادگان از شیراز، محمد عباسی، شامگاه پنج‌شنبه در قرارگاه اجتماعی استان فارس ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت سمن‌ها و خیریه‌ها اظهار داشت: هر مدیری مسئله جامعه خود را نداند یعنی اشرافی بر کار خود و جامعه ندارد ؛اولین اصول مدیریت این است که بتوانیم زمان و امکانات خود را تقسیم و اولویت‌ها را مشخص کنیم و مدیران نباید اولویت‌ها را به فراموشی بسپارند.

وی گفت: اگر موضوعی مسئله اول کشور شد، راه حل اساسی این است که همه توجهات به سمت آن مسئله جلب شود وگرنه کار به جایی نمی‌رسد.

عباسی بیان کرد: در حال حاضر مسائل اجتماعی مهمترین مسئله کشور است چراکه اگر به این مسائل توجه نکنیم به مسائل امنیتی تبدیل می‌شود، پس فرمانداران و استانداران باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

این مسئول پیشگیری را مهمترین موضوع آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: شرط علم و عقل این است که باید پیشگیری کنیم، هرچند فوری ترین موضوع دخالت در آسیب‌های اجتماعی است.

وی اعتیاد ، طلاق و مفاسد را از مهمترین آسیب‌ها دانست و گفت: پیشگیری از برخی از آسیب‌ها و مفاسد بسیار اهمیت دارند، چراکه خودشان باعث ایجاد آسیب‌های بیشتری می‌شوند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: هرچند برخی بیکاری و فقر اقتصادی را عامل اعتیاد می‌دانند اما اگر به آمار مراجعه کنیم، می‌بینیم که شمار قابل توجهی از افراد شاغل با اعتیاد رو به رو هستند؛ باید همه علمای حوزه و دانشگاه ، اندیشمندان ، متخصصین و مجریان روی این موضوع به توافق نظر برسند که دلایل و علت جریان اعتیاد چیست.

عباسی بیان داشت: آنچه که در جریان اغتشاشات پیش آمده آسیب‌های نو پدید اجتماعی از جمله آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد و بدون نظارت از فضای مجازی است.

وی گفت: تعطیلی 2 ساله در آموزش کشور به دلیل کرونا باعث گرایش فرزندان ما به فضای مجازی شد و در کشورهای پیشرفته بچه‌های زیر ۱۵ سال نمی‌توانند به برنامه‌های موبایلی دسترسی داشته باشند اما در کشور ما این نظارت در سطح پایین است.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: خوشبختانه استان فارس به تدبیر استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، رویکرد خوبی برای مواجهه با مسایل اجتماعی دارد اما روند اقدامات در حوزه اجتماعی باید مستمر باشد و نباید فراموش کنیم حل مسائل اجتماعی موضوع اول کشور است.

عباسی گفت: نظام مسئله شناسی تخصص و همت می‌خواهد و باید کار جهادی و ۲۴ ساعته در حوزه اجتماعی اتفاق بیافتد.

وی افزود: ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی با تمام فعالیت‌ هایی که انجام شده نیاز به استمرار بیشتری دارد ؛ اگر جلسات شورای اجتماعی به صورت جدی و تخصصی با هیأتی اندیشه‌ورز تشکیل شود می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در عرصه اجتماعی باشیم.

عباسی ادامه داد: استان فارس را در بسیاری مسائل پیشتاز می دانیم و این استان می‌تواند الگو باشد، توقع ما از استان فارس این است که نظام مداخله خود را به صورت مدل در بیاورد.

این مسئول با تاکید بر اینکه ذهنیت نرم‌افزاری جوانان حاضر ادبیات خودش را دارد ، گفت: ذهنیت نرم‌افزاری نسل جوان به صورت دیگری شکل گرفته است و باید تدابیر لازم برای این موضوع اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه باید حواسمان به وحدت ملی و دینی باشد، گفت: بسیاری کشورها نسبت به شعار ملی تعصب دارند و همین باعث می‌شود ورزشکارانشان سرود ملی را باعزت بخوانند. چرا که خواندن این سرود در آن کشورها بین مردم و مسئولان متداول است. این در حالی است که‌ شاید در برخی موارد هیچ مفهوم معنوی در سرود آنها نیست.

بزرگترین آسیب حوزه های فرهنگی و اجتماعی، تعدد سازمان‌های تصمیم گیر در این حوزه است

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در دیدار با رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در شیراز، یکی از اصلی ترین و مهم ترین چالش های موجود در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را، پراکندگی سازمان های تصمیم گیر در این حوزه دانست و گفت: این پراکندگی علاوه بر اینکه بودجه، پرسنل و امکانات دستگاه‌ها را دچار مشکل می کند، به هدف کاملِ مد نظر نیز منتج نخواهد شد.

وی بر لزوم هم افزایی این دستگاه ها تاکید کرد و افزود: هر چه بتوانیم باید از امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، نیروی انسانی و گروه های متعدد فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم تا علاوه بر هم افزایی، نتایج مطلوب حاصل شود‌؛ همچنین از ظرفیت بزرگ خیرین نیز نباید غافل شد.

ایمانیه با اشاره بر اینکه، ظرفیت خیرین می تواند باعث ایجاد انگیزه ای بالا برای ورود و اقدام در حوزه های متخلف فرهنگی و اجتماعی باشد، اظهار داشت: مجامع خیرین انتظار دارند، حاکمیت، حداقل ها را برای آنان فراهم کند که این هم توقع بجا و درستی می باشد.

پایان پیام/

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید