بیماری مرموزی که از سال 2019 جهان را درگیر خود کرده، همواره رفتارهای گوناگونی از خود بروز داده و اکنون جهان شاهد یک خیزش دیگر از این ویروس تاجدار است.

نگاهی به آخرین آمار کرونا در هفته پایانی 2022/ آمریکا و ژاپن همچنان در مرگ و میر پیشتازند

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت چادگان، کمتر کسی فکر می‌کرد که خبرانتشار بیماری مرموز از بازار ماهی فروشان ووهان چین برای سه سال کل دنیا را درگیر کند؛ اما اکنون ویروس کرونا تمام قاره‌ها را درنوردیده است تا بسیاری از مسائل از جمله اقتصاد کشورها تحت الشعاع آن قرار بگیرند. با اینکه تصور می‌شد تب و تاب کرونا در جهان فروکش کرده باشد اما آمار و ارقام در برخی کشورها مانند آمریکا، برزیل و ژاپن خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

بررسی اجمالی آخرین آمارهای هفتگی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی آخرین آمار دسته بندی شده(26دسامبر تا اول ژانویه 2022-2023) از داده های موجود را به شرح زیر گزارش کرده است:

کل موارد ابتلا و مرگ و میر در سطح جهان

در سطح جهان، بیش از 3 میلیون مورد ابتلای جدید و 10هزار مرگ و میر در هفته منتهی به اول ژانویه 2023 گزارش شده است. این نشان دهنده کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر هفتگی به ترتیب 22 و 12درصد است. در 28 روز گذشته (5 دسامبر 2022 تا 1 ژانویه 2023)، بیش از 14.5 میلیون مورد ابتلا و بیش از 46هزار مرگ و میر جدید در سراسر جهان گزارش شده که نسبت به 28 روز قبل از آن به ترتیب 25 و 21 درصد افزایش داشته است. از اول ژانویه 2023، بیش از 656 میلیون مورد ابتلا تایید شده و بیش از 6.6 میلیون مرگ در سراسر جهان گزارش شده است.

آخرین آمارهای ابتلا کشورها

در سطح کشورها، بیشترین تعداد موارد ابتلای جدید هفتگی از ژاپن (946هزار و 130 مورد جدید)، کره (457هزار و 745 مورد جدید)، ایالات متحده آمریکا (393هزار و 587 مورد جدید)، چین (218 هزار و 19 مورد جدید) و برزیل (206هزار و944) گزارش شده است.

آخرین آمارهای مرگ و میر کشورها

بیشترین تعداد مرگ و میر هفتگی جدید از ایالات متحده آمریکا (2هزار و 501)، ژاپن (هزار و 941)، برزیل (هزار و 110)، فرانسه (803) و چین (648 مرگ جدید) گزارش شده است.

باتوجه به آمار و ارقام منتشر شده طی یک هفته  آمریکا و ژاپن در مورد آمار مرگ و میر در صدر هستند.

جهش های مختلف این ویروس مرتب آن را در مقابل واکسن ها و سیستم ایمنی بدن مقاومت می کند. سویه جدید امیکرون به نام XBB که در حال جولان دادن در دنیا است ویژگی سیستم ایمنی گریزی دارد که نگرانی هایی را بوجود آورده است.

طی این سه سال همه گیری همواره زمان‌هایی شاهد اوج گیری آن بوده ایم در حالی که سوالات زیادی در مورد آینده این همه گیری باقی مانده؛ واضح است که SARS-CoV-2 به طور کامل ریشه کن نخواهد شد. این به معنای تداوم انطباق کروناویروس با زندگی افراد است و اینکه اگر بیماری کووید-19 به سمت بومی شدن حرکت کرد نباید زندگی روزمره انسان‌ها را مختل کند.

با این حال، تخمین زده می‌شود که با انتقال مداوم این ویروس تعداد 10 تا 30 درصد از افراد علائم طولانی مدت کووید را تجربه خواهند کرد؛ این موضوع نیازمند توجه دقیق برای مبارزه با این ویروس است. داده‌ها نشان می‌دهد که واکسیناسیون می‌تواند خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش دهد؛ بنابراین تداوم تمرکز بر بهبود نرخ و انتخاب درست واکسیناسیون باید سنگ بنای پیشگیری و کاهش کووید-19 در سطح جهانی باشد.

 

پایان پیام/  

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید